Witamina C- co powinieneś o niej wiedzieć

[:pl]Vitamin C bottle and pills with orange fruit on white background[:]

Dobroczynny wpływ, jaki witamina C ma na nasze zdrowie, znany jest od wielu lat, dlatego jest ona wykorzystywana zarówno w medycynie, jak i kosmetyce. Warto jednak oddzielić slogany powtarzane przez media czy reklamy od faktów związanych z witaminą C. Witamina C- co powinieneś o niej wiedzieć – przedstawiamy najważniejsze kwestie, które mają wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.

Właściwości witaminy C

Witamina C, czyli kwas L-askorbinowy należy do witamin niezbędnych człowiekowi. Ma bowiem wpływ na produkcję kolagenu, wchłanianie żelaza oraz wiele innych procesów biochemicznych, które są kluczowe dla naszego zdrowia i właściwego funkcjonowania. Co istotne, musi być ona suplementowana przez gatunek ludzki. Wiele zwierząt m naturalne zdolności produkowania witaminy C w swoim organizmie, ale człowiek zatracił tę możliwość w toku ewolucji. Jest ona bardzo dobrze rozpuszczalna w wodzie, dlatego nasz organizm nie może jej magazynować i należy dostarczać ją regularnie w pożywieniu bądź suplementach witaminowych. Na niedobór witaminy C szczególnie narażone są osoby żyjące w permanentnym stresie, palące papierosy, zmagające się z nadciśnieniem lub cukrzyca, bowiem wszystkie te czynniki mają znaczący wpływ na obniżenie wchłaniania kwasu L-askorbinowego.

Na co wpływa witamina C?

Wbrew powszechnemu przekonaniu i hasłom reklamowym, witamina C nie wpływa w znaczący sposób na podwyższenie naszej odporności ani radzenie sobie z przeziębieniem. Największy wpływ na odporność witamina C ma u sportowców i osób intensywnie trenujących, bowiem badania udowodniły, że ryzyko przeziębienia zmniejsza się u nich mniej więcej o połowę. Jeżeli jednak już zachorujemy, przyjmowanie w tym czasie nawet zwiększonej dawki witaminy C nie pozwoli nam na skrócenie czasu przeziębienia, ani złagodzenie jego skutków. Z pewnością warto jednak zadbać o jej regularne przyjmowanie w odpowiednio dobranych produktach spożywczych, najlepiej surowych warzywach, takich jak kalafior, brokuły czy brukselka, albo suplementowanie. Witamina C występuje bowiem w wielu warzywach i owocach, które, niestety, najczęściej spożywamy po obróbce cieplnej, przez co tracą one swoje właściwości suplementujące. Warto także pamiętać, że wbrew również powszechnym mitom, witamina C nie znajduje się w najwyższej dawce w cytrynie czy innych cytrusach, ale takich owocach, jak dzika róża, rokitnik, acerola oraz porzeczka.

Dlaczego warto przyjmować witaminę C?

Z pewnością regularne spożywanie odpowiednich dawek witaminy C pozwala nam natomiast zadbać o właściwe wchłanianie żelaza, którego najczęściej mamy zdecydowanie za mało, a także przeciwdziałać oznakom wieku. Kwas L-askorbinowy posiada bowiem silne właściwości przeciwutleniające, niwelując negatywny wpływ wolnych rodników pojawiających się w naszym organizmie i odpowiedzialnych za procesy starzenia.

Sklep internetowy Słodkie Zdrowie oferuje szeroką gamę suplementów witaminy C dostępnych w różnych, wygodnych do przyjmowania formach, jak tabletki powlekane bądź musujące, kapsułki, krople czy proszki. Zapraszamy na stronę https://slodkie-zdrowie.pl/pl/21-witamina-c.